Tuesday, October 5, 2010

Go, Korea!

South Korea World Cup 2002 Home

Tahun Masuk Wardrob: 2002

Saiz: M

Alkisah...

Tahun itu merupakan kali pertama Piala Dunia dianjurkan di rantau Asia. Korea Selatan dan Jepun telah dipilih sebagai tuan rumah bersama bagi kejohanan berprestij tersebut. Jepun ketika itu sudah diiktiraf di peta bolasepak dunia dengan pemain-pemain seperti Hideotoshi Nakata dan Kazu Miura tetapi Korea Selatan? Siapa yang kenal dengan Korea Selatan.

Waktu itu saya masih berada di kampus. Penganjuran Piala Dunia kali pertama di Asia membuatkan demam bolasepak sebagai suatu penyakit yang sukar diubat. Saya tidak mahu diubat. Saya memilih untuk mengikuti perkembangan dua tuan rumah kejohanan kali ini.

Jepun dengan barisan yang boleh dikatakan sebagai bintang bagaimanapun melalui jalan yang agak sukar. Mereka tersungkur lebih awal. Sebaliknya bagi Korea Selatan mereka telah melakar suatu kejutan. Buat kali pertama, sebuah negara Asia menjejak kaki ke separuh akhir.

Walaupun diulit kontroversi, semangat gung-ho yang ditunjukkan pasukan tersebut sepanjang kejohanan membuatkan pasukan-pasukan lawan mulai mengiktiraf kejayaan Korea Selatan di peringkat antarabangsa. Buat kali pertama juga, sorakan padu para penyokong bergema memenuhi stadium. Lautan merah dan laungan 'Go, Korea!" menjadikan wakil Asia itu sebuah gergasi yang bakal digeruni pada masa hadapan.

Nama-nama seperti Ahn Jung Hwan, Lee Chung Soon dan Park Ji Sung mulai mendapat perhatian. Saya mendapatkan jersi ini setelah tamat kejohanan. Jersi itu cukup laku sehingga saya menghadapi kesukaran untuk mendapatkan jersi dengan saiz yang sesuai. Setelah beberapa jam berpusing-pusing di Pusat Membeli-belah Queensway, Singapura, saya akhirnya memutuskan untuk mengambil jersi ini.

Semenjak itu juga saya dikenali sebagai Ahn Jung Hwan kerana jersi yang saya pakai setiap kali bermain bolasepak bersama-sama rakan-rakan di atas padang.

Klik di sini untuk gambar-gambar lain jersi ini.

No comments:

Post a Comment