Tuesday, October 12, 2010

Jangan Menangis Untukku, Argentina...

Argentina Home WC 2010

Tahun Masuk Wardrob: 2010

Saiz: S

Alkisah...

Kisahnya cukup mudah. Waktu itu, Piala Dunia baru sahaja hendak membuka tirai. Saya pula memerlukan sebuah pasukan untuk disokong. Pasukan yang benar-benar berbaloi untuk disokong.

Saya sudah lama mengagumi gaya samba Brazil tetapi Mu'az, adik saya sudah menyokong pasukan tersebut. Kami tidak boleh menyokong pasukan yang sama kerana dia adalah peminat susah mati The Blues. Jadi, saya terpaksa mencari pasukan yang lain.

England? Rasanya tidak. Pasukan itu adalah pasukan yang terlebih-lebih mendapat perhatian. Jerman? Hmm, pilihan yang baik. Mereka adalah pasukan yang telah layak ke perlawanan akhir di dalam dua sesi Piala Dunia sebelum ini. Soalnya, mampukah mereka melakukannya buat kali ketiga dan sekaligus memenangi Piala Dunia? Portugal? Lupakan sahaja. Mereka adalah barisan bintang penuh skil yang syok sendiri.

Namun, sebelum saya sempat membuat pilihan tersebut, satu pasukan telah menonjol di kaca media. Semuanya kerana satu nama. Bukan Lionel Messi. Bukan Carlos Tevez. Namanya adalah Diego Maradona. Ya, jurulatih pasukan antarabangsa paling gila yang pernah dilantik.

Kehadiran Maradona telah merubah lanskap Piala Dunia kali ini. Motonya serang, serang dan serang. Dengan gaya tersendiri di tepi padang, Piala Dunia menjadi tontonan yang berbaloi dilihat. Memang tidak dinafikan penganjuran Piala Dunia kali pertama di benua Afrika penuh dengan warna-warni tetapi Maradona telah menambah satu warna yang baru yang tidak pernah terlihat sebelum ini.

Saya benar-benar teruja dengan kemunculan pasukan ini. Akhirnya, saya memilih Argentina. Walaupun gagal ke peringkat akhir, Argentina telah memberikan kelainan kepada Piala Dunia. Maradona dan Argentina telah mengajar kepada pasukan-pasukan lain apa ertinya bolasepak.

Klik gambar untuk melihat foto-foto lain jersi ini.

No comments:

Post a Comment