Tuesday, October 19, 2010

Saya dan 'Isteri-Isteri': Prolog


Bagi seorang lelaki yang normal, beristeri dan berkeluarga adalah suatu perkara yang lumrah. Naluri semulajadi manusia itu mengalir di dalam diri setiap insan demi memastikan kesinambungan alam yang hanya diketahui Sang Pencipta bilakah hentinya.

Di dalam usia 27 tahun, saya tidak dapat menafikan lagi kewujudan perasaan tersebut. Rasa iri menghenyak setiap kali menerima kad undangan perkahwinan daripada rakan-rakan yang seusia. Iri itu bertambah-tambah apabila rakan-rakan yang lebih muda juga sudah turut berumahtangga dan mengembangkan keluarga masing-masing.

Sesungguhnya hanya jauhari yang mengenal manikam.

Merenung kepada diri, saya merasakan diri belum layak untuk bergelar suami apatah lagi bapa. Demi menenggelamkan perasaan tersebut, saya mengalihkan 'cinta' saya kepada bolasepak. Saya mula memenuhkan wardrob saya dengan jersi-jersi bolasepak yang saya berkenan. Ada di antaranya yang boleh saya kategorikan sebagai sayang tahap sayangkan isteri.

Memandangkan setiap Muslim mempunyai had beristeri, maka saya hanya menempatkan 4 pasukan sahaja yang boleh dikategorikan pada tahap tersebut. Manchester United, Barcelona, Bayern Munich dan Liverpool adalah 'isteri-isteri' saya buat masa ini.

Opps, jangan salah sangka. Semua ini adalah sekadar analogi untuk memudahkan penceritaan saya di dalam entri-entri yang seterusnya. Satu jersi, satu cerita. Maka, tersebutlah kisah 'Isteri-Isteri' saya.

No comments:

Post a Comment