Tuesday, October 19, 2010

Saya dan 'Isteri-Isteri': Isteri #1

Isteri #1

Sebab jatuh cinta? Merah dan Eric Cantona.

Jersi Pertama? Man Utd Home 1999/2000, Umbro

Koleksi? Man Utd Home 1999/2000, Umbro, Man Utd Away 1998/1999, Umbro, Man Utd Home 2000/02 Umbro, Man Utd Centennial Umbro, Man Utd Away 1999/2000 Umbro, Man Utd 3rd 1999/2000 Umbro, Man Utd Away 2002/03 Nike, Man Utd Home 2009/10 Nike, Man Utd Home 2010/12 Nike

Tersebutlah kisah...

Dia berdiri di tengah-tengah padang menghadapi ketentuan yang bakal dikenakan ke atasnya. Pemain lawan sedang tersembam menyembah bumi sambil mengerang kesakitan. Rakan-rakan sepasukan mula mengerumuni pengadil apabila pengadil meniupkan wisel untuk menghentikan perlawanan buat seketika.

Kad merah. Dia tidak menyangka dia akan dibuang padang atas terjahan yang dilakukan. Dengan berat hati dia melangkah meninggalkan padang. Penyokong-penyokong lawan bersorak di atas pembuangan tersebut. Hatinya semakin menggelegak dengan kemarahan. Dia benar-benar berang.

Garisan padang dilintasi. Dia masih mempunyai halangan terakhir sebelum dapat melalui terowong untuk terus ke bilik persalinan. Dari jauh dia dapat mendengar caci-maki yang bersembur keluar daripada mulut-mulut penyokong tersebut. Dia cuba memekakkan telinga tetapi tidak berdaya.

Apabila salah seorang penyokong menghambur sumpah-seranah ke atasnya, dia tidak dapat bertahan lagi. Lantas dia menncari dan mengecam penyumpah itu dan tanpa ragu-ragu lagi dia melancarkan serangannya.

Satu tendangan ala kung fu menyinggah ke dada penyokong malang tersebut. Setelah insiden itu, para pegawai padang terpaksa mengerumuninya untuk menenangkan keadaan. Di dalam hati si penyerang dia berkata penyumpah itu bernasib baik kerana tendangan itu tersasar. Sasarannya yang sebenar adalah mulut penyumpah tersebut.

Ejekan penyokong lawan mengiringi langkahnya menuju terowong. Hukuman menanti dirinya untuk 'hadiah' yang telah diberikan. Penggantungan semusim? Dua? Denda? Hatinya berkira-kira dan rasa sesal mulai menerjah. Pengurus pasukan pastinya akan memberi leteran 'pengering rambut' kepadanya apabila tamat perlawanan. Ada banyak perkara yang perlu difikirkannya di bilik persalinan nanti.

Pertemuan pertama itu bukanlah sesuatu yang indah. Namun, kerana pertemuan itu akhirnya saya jatuh cinta. Pemain bernombor 7 dengan kolar baju yang dinaikkan itu adalah penyebabnya. Setelah insiden itu, Eric Cantona terpaksa menerima hukuman yang lebih berat. Namun, semua itu tidak menghalang pasukan Manchester United daripada terus melakar kejayaan demi kejayaan sehingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment