Friday, October 8, 2010

Al-Jazair Menentang Imperialis Barat

Algeria Away World Cup 2010

Tahun masuk wardrob: 2010

Saiz: S

Alkisah...

Demam piala dunia kembali lagi. Kali ini, buat kali pertamanya kejohanan itu berlangsung di benua Afrika. Penganjuran kali ini begitu berwarna-warni. Sehingga sekarang, masih lagi terngiang-ngiang lagu tema Piala Dunia 2010 yang menjadi siulan saban hari. Lagu tersebut mengingatkan perjuangan menentang penjajahan dan mendapatkan kebebasan.

Algeria telah ditempatkan satu kumpulan dengan dua buah negara yang merupakan antara kuasa besar dunia. England memang terkenal dengan imperialismenya hampir di seluruh dunia. Sehingga kini, kesan-kesan penjajahan mereka masih lagi dapat dilihat dengan terdirinya kesatuan negara-negara Komanwel. Amerika Syarikat pula merupakan negara yang boleh dikatakan sebagai kuasa neo-imperialisme.

Lalu, Algeria yang ditempatkan di dalam kumpulan yang sama dengan kedua-dua kuasa tersebut membawa satu sentimen di dalam perjuangan mereka. Penentangan ke atas penjajah. Sebagai seorang umat Islam, tidak dinafikan saya turut terbawa-bawa dengan sentimen bahawa Algeria merupakan negara yang mewakili umat Islam keseluruhannya.

Mereka bagaimanapun hanya mampu membawa balik satu mata tanpa sebarang jaringan. Suatu bukti bahawa umat Islam masih mempunyai perjalanan yang jaub untuk diiktiraf sebagai kuasa bolasepak dunia. Namun, kehadiran pasukan ini telah menghadirkan suatu harapan. Mereka berjaya menyekat England daripada mendapat mata penuh. Sementara Amerika Syarikat pula terpaksa bermati-matian sehingga ke minit-minit terakhir untuk mara ke pusingan seterusnya.

Jersi ini menandakan realiti masa kini umat Islam. Kita masih belum mampu memenangi sebarang pertarungan tetapi lihatlah, sekurang-kurangnya, kita berjaya membuatkan mereka 'sesak nafas'.

Dengan semangat dan keimanan yang teguh, pasti suatu hari nanti, kita pasti menang.

Klik di sini untuk gambar-gambar lain jersi ini.

No comments:

Post a Comment