Wednesday, September 22, 2010

Mengembang Cinta Ke Jerman

Bayern Munich Home 09/10

Tahun masuk wardrob: 2009
Saiz: M

Alkisah:

Warna merah itu tidak pernah menarik penglihatan saya. Tiada apa-apa yang menarik mengenainya walaupun memegang gelaran sebagai gergasi bolasepak Jerman. Namun, segala-galanya berubah dengan revolusi yang dikemudi oleh Louis Van Gaal.

Namun, segala-galanya berubah pada tahun 2009.

Waktu itu adalah peringkat suku akhir Liga Juara-Juara Eropah. Saya mengharapkan Manchester United akan mara ke peringkat seterusnya. Begitulah jangkaan saya. Pasukan kesayangan saya itu sedang mendahului 4-3 secara agregat. Pasukan lawan memerlukan satu gol lagi untuk menukar kedudukan untuk mara dengan gol di tempat lawan. Jantung saya berdebar menanti wisel penamat.

Saya jangka kedudukan akan kekal begitu. Namun, pada minit ke 76, satu hantaran silang telah dihantar tepat ke kaki pemain bernombor 10. Pemain itu melepaskan satu rembatan volley yang padu lalu menerjah ke dalam gol. Gol yang amat cantik. Para penyokong berteriak kesukaan. Pasukan kesayangan mereka akan layak ke separuh akhir. Mereka berterima kasih kepada penyelamat mereka berjersi nombor 10. Nama Arjen Robben bergema di seluruh stadium. Bukan nama Wayne Rooney.

Terlopong saya melihat jaringan itu. Hati saya bergetar. Bukan kerana kemarahan. Bukan kerana kekecewaan. Ada sesuatu yang membunga di dalam jiwa.

Wisel penamat akhirnya dibunyikan. Malam itu, Bayern Munich memenangi dua perkara; tempat di separuh akhir dan juga hati saya.

Seminggu kemudian, jersi pertama Bayern Munich berjaya memasuki wardrob saya.

Klik di sini untuk melihat koleksi jersi-jersi saya.


No comments:

Post a Comment