Tuesday, August 24, 2010

Satu Baju, Satu Cerita

Sehelai jersi bolasepak menyimpan seribu macam cerita. Menjadi suatu kebudayaan bagi penyokong sesuatu pasukan untuk memiliki jersi pasukan mereka. Bagaikan suatu kegilaan, tidak kira pasukan itu menang atau kalah dan harga yang terus meningkat, sehelai jersi pasukan mesti ada tersimpan di dalam wardrob masing-masing.
Musim silih berganti. Daripada pertandingan yang besar seperti Piala Dunia, EPL, La Liga, Bundesliga dan Serie A kepada pertandingan-pertandingan yang kecil, setiap pasukan yang bertanding memiliki jersi mereka sendiri yang melambangkan identiti dan keazaman mereka sewaktu pertandingan.

Jersi memainkan peranan yang cukup besar terutama sekali apabila berada di dalam stadium. Pasukan 11 orang tiba-tiba menjadi beribu-ribu menentang pasukan lawan. Semangat memuncak apabila melihat sekeliling memakai warna yang sama.

Oleh kerana itu, saya membuka blog ini. Saya adalah pengumpul jersi bolasepak tetapi tidaklah sampai ke tahap obses. Setiap helai yang saya miliki mempunyai ceritanya yang tersendiri. Cerita yang saya rasakan bebaloi untuk dikongsi bersama.

No comments:

Post a Comment